Jaki rodzaj treningu lepiej kształtuje sylwetkę?

Rozpoczęcie treningów to dla wielu osób pierwszy krok w kierunku wymarzonej sylwetki. Wtedy pojawia się pytanie, jaka forma ćwiczeń fizycznych będzie najkorzystniejsza. Niezwykłą popularnością cieszy się trening wytrzymałościowy jak na przykład bieganie. Coraz częściej jednak ludzie decydują się na treningi siłowe. Które podejście ma większy potencjał pod kątem rozwijania swojej formy? Warto przyjrzeć się temu bliżej.

Wady i zalety treningu wytrzymałościowego

Bieganie czy inna typowo wytrzymałościowa dyscyplina będzie korzystna dla osób, które chcą zredukować masę ciała. Taki trening może wiązać się z całkiem sporym wydatkiem energetycznym, a deficyt energetyczny jest konieczny podczas odchudzania. Organizm człowieka potrzebuje danej ilości energii. Spożywając mniej kilokalorii, niż wynosi zapotrzebowanie, brakującą energię ciało będzie pozyskiwało ze zgromadzonych zapasów, czyli tkanki tłuszczowej. Ćwiczenia wytrzymałościowe są również niezwykle korzystne dla zdrowia. Szczególnie jeśli chodzi o układ krążenia i układ oddechowy. Kolejną ważną zaletą jest to, że każdy jest w stanie z dnia na dzień rozpocząć ćwiczenia. Jeżeli chodzi o bieganie, to nie potrzebny jest specjalistyczny sprzęt i jakakolwiek inwestycja. W miarę zwiększania poziomu z pewnością przydają się różne gadżety, jednak na samym początku wystarczy jedynie podstawowe wyposażenie. Ten rodzaj treningu ma jednak swoje wady. Nie powoduje on takiego wzrostu syntezy białek mięśniowych jak trening oporowy. Z tego względu nie będzie on specjalnie skuteczny, jeśli ktoś chciałby zwiększyć swoją masę mięśniową i nadawać swojej sylwetce lepszego kształtu.

Wady i zalety treningu oporowego

Trening siłowy to najlepszy wybór dla osób, którym zależy na uzyskaniu umięśnionej sylwetki. W wyniku treningu oporowego, w organizmie następuje znaczny wzrost syntezy białek mięśniowych. Powoduje to nasilenie procesów anabolicznych, które skutkują wzrostem masy mięśniowej. Rozpoczęcie takiego treningu nie musi wiązać się z koniecznością wizyt na siłowni. Potrzebny sprzęt można kupić w sklepie sportowym i zacząć ćwiczyć w domu. Na samym początku wystarczą jedynie podstawowe przyrządy jak na przykład hantle (https://www.marbo-sport.pl/pol_m_Gryfy-i-obciazenia_Hantle-967.html). Z wykorzystaniem samych hantli można przeprowadzić skuteczny trening całego ciała. Dużo lepiej wpłynie on na kształtowanie się mięśni, niż trening wytrzymałościowy. Trzeba jednak zwrócić uwagę na kilka rzeczy. Po pierwsze, trening oporowy nie wiąże się z aż tak dużym wydatkiem energetycznym. Podczas redukcji masy ciała podstawą powinna być jednak odpowiednia dieta. Sam trening wytrzymałościowy również niekoniecznie będzie skutkował deficytem energetycznym. Po drugie, nie należy ćwiczyć jedynie wybranych partii mięśniowych. Trening powinien obejmować całe ciało. Tylko takie kompleksowe podejście pozwoli uzyskać wysportowaną sylwetkę bez dysproporcji.

Hantle do ćwiczeń kiedyś i dziś

Hantel to prosty element sprzętu sportowego wykorzystywany w treningu siłowym. Hantle to zazwyczaj monolityczny kawałek metalu, z którym użytkownik ćwiczy trzymając go w dłoni. Istnieją również hantle składane, których ciężar można zmieniać zgodnie z zasadą działania sztangi. Waga hantli zapewnia ciężar, pomagając użytkownikowi, poprzez powtarzalne ruchy ćwiczeń, nadać ciału wyrzeźbiony kształt i zbudować masę mięśniową.

Historia hantli

Hantle mają długą historię. Są one znane jako jedne z najwcześniejszych urządzeń do ćwiczeń. Niektóre wzmianki o hantlach pochodzą sprzed ponad tysiąca lat. Dziś hantle nadal są popularne w siłowniach, ale coraz częściej zastępuje się je różnymi maszynami do ćwiczeń, taśmami oporowymi i innym nowoczesnym sprzętem do treningu siłowego. W porównaniu do hantli, taki sprzęt daje Ci więcej możliwości w codziennym treningu.

Pochodzenie słowa

Pochodzenie słowa “hantel” jest dość ciekawe. Według wielu źródeł, pierwsze hantle były używane w Anglii Tudorów, gdzie sportowcy i kulturyści używali dzwonów kościelnych – “dzwonów” – jako narzędzia do budowania mięśni. Później, aby uniknąć nadmiernego bicia dzwonów, produkowano specjalne ciężarki z metali ciężkich, które nadal miały ten sam kształt dzwonu, ale były solidne w środku i nie hałasowały podczas używania. Ciężary te zaczęto nazywać “tępymi dzwonami”. W ten sposób powstało angielskie słowo “dumbbell”.

Pomimo tego, że tradycyjna klasyczna hantla jest monolitycznym metalowym przedmiotem, jej nowoczesne modele posiadają wiele innowacji. Na przykład, obecnie dostępne są hantle sześciokątne, w których węglowy kształt ciężarków zapobiega ich toczeniu się po powierzchni podłogi. Inne modele wyposażone są w wymienne talerze, które pozwalają na zmianę ich wagi w zależności od potrzeb.

Hantle są często używane w specjalnych programach sportowych mających na celu rozwój siły górnej części ciała. Podobna w swojej funkcjonalności do hantli, sztanga jest zestawem ciężkich odważników zamontowanych na długim drążku, który pozwala na podnoszenie ciężaru obiema rękami jednocześnie. Podczas ćwiczeń z hantlami, użytkownik pracuje każdą ręką osobno. Podobne funkcje pełnią również kettlebells pochodzące z Rosji. Kettlebells posiadają uchwyt i są używane do treningu ramion, barków, pleców i ogólnie górnej części ciała.

Hantle współcześnie

Siłownie, które posiadają w swoim arsenale hantle, starają się w każdy możliwy sposób pomóc swoim gościom w wykonywaniu prawidłowych treningów z ich użyciem. W niektórych siłowniach można spotkać plakaty pokazujące, jak wykonywać ćwiczenia z hantlami. Inne oferują bezpłatne konsultacje z trenerem. Trening teoretyczny i dokładne przestrzeganie zaleceń trenera pomoże sportowcowi kochającemu hantle zwiększyć swoją wytrzymałość, wzmocnić ciało i nadać mu atrakcyjny wygląd.

Hantle i ćwiczenie w domowych warunkach

Początek przygody z ćwiczeniem

Ćwiczenie w domu jest bardzo ważne, kiedy nie mamy możliwości chodzenia na siłownie, lub z innych powodów wolimy unikać tego typu miejsc. Nie ma w tym niczego złego. Ćwiczenie w domu jest równie skutecznie, jeżeli mamy odpowiednią ilość motywacji, oraz wiedzę jak to robić. Wiele osób udowodniło, że w domu też można ćwiczyć i cały czas zaliczać rozwój masy mięśniowej. Sport to zdrowie i nie ważne, gdzie go uprawiamy. Lepiej jest ćwiczyć w domu raz na jakiś czas, niż nie robić niczego w kierunku sportowym. Ruch jest podstawą odpowiedniego funkcjonowania organizmu. Jeżeli, nie mamy żadnych przeciwskazań zdrowotnych, które mogą wykluczyć nas z uprawiania sportu – to powinniśmy ćwiczyć. Odpowiednio zrobiony trening jest idealną dawką endorfin, oraz co z tym idzie dodatkowej siły do działania. Ćwiczenia w domu są dobrym sposobem na ruch dla ludzi, którzy pracują zdalnie. Niestety, czas, który spędzamy przed komputerem nie jest dobry dla naszego zdrowia. Można jednak to zmienić. Ruch, który dostarczymy sobie w czasie przerwy w formie domowego ćwiczenia – będzie dla nas bardzo ważny i pomoże organizmowi. Nie można o tym zapomnieć. Ważne jest wejście w tryb treningów i z czasem będzie to coś normalnego. Jeżeli, ktoś nie wie jak ćwiczyć w domu to w Internecie jest wiele poradników na ten temat. Warto jest też zapytać o radę kogoś doświadczonego. Wtedy będziemy mogli dobrze zacząć robić trening w dobry dla nas sposób.

Sprzęt do ćwiczeń dla każdego

Jeżeli, chcemy ćwiczyć w domu to warto jest wyposażyć się w odpowiedni sprzęt, który będzie dla nas bardzo pomocny. Treningi bez żadnego sprzętu są możliwe, ale dobrze jest w pewien sposób pomagać sobie podczas ćwiczeń i wykorzystanie sprzętu będzie idealne do zrobienia tego. Jednym z sprzętów, który warto jest mieć w domu są hantle. Koszt zakupu hantli nie jest duży. Warto jest je posiadać. Dobrze dobrane hantle pod nasze umiejętności, które połączymy z dobrze zrobionym treningiem – będą bardzo dobrą formą domowego treningu. Warto jest ćwiczyć z użyciem sprzętu. Daje do dobre efekty, które będą później dla nas kolejną motywacją do treningu. Zakup hantli powinien być przemyślany. Powinniśmy udać się do dobrego sklepu i tam z radą sprzedawcy kupić dobrane pod nas hantle i inny sprzęt, który przyda nam się podczas treningów. Ważne żeby były wykonane w dobry sposób, który nie będzie przeszkodą podczas ćwiczeń w domu. Najlepiej jest udać się samemu do danego sklepu ze sprzętem sportowym w naszej okolicy.